Gemma Ward, och den sjuka modebranschens ideal

Gemma har för mig varit en av modellvärldens vackraste ansikte. Ena bilden är hon en dockliknande flicka med ett sockersött utseende medans hon på nästa bild är en sten hård MC-brud. Är det inte så en modell ska vara? Som en kameleont?
Men nu har det spridits ett rykte om att Gemma lagt hela den långa modellkarriären på hyllan.
Under de senaste åren har Gemmas frånvaro på de hetaste visningarna ifrågasatts. Även hennes allt färre kampanjer för stora företag. Där hon förr var ansiktet utåt för många. Men att hennes karriär skulle vara över förnekade hennes agentur då. Medans det nu några år senare säger öppet att Gemmas karriär är nedlagd.
Kan den mycket omskrivna visningen för Chanel, s/s 07 haft en inverkan på Gemma Wards beslut? Då hon gick i en denimbikini, och efter det viskade många elaka tungor att hon fått stora vikt problem och att hon nu var "tjock". Efter denna lilla (stora?) debatt om hennes vikt, satte hon sig själv i hård träning med PT. Men det verkar nu som att hon ger upp de strikta size 0 idealet och därmed också modellvärlden.
Det är för mig helt vansiningt att en så vacker och begåvad tjej som varit en riktigt stjärna i branschen på sätt och vis blir tvungen att gå i modellpension för att hon kankse gått upp ett par kilon. Är hon inte både finare på bilden nedan och ser mycket mer tilltalande ut än många anoreximodeller? Jämför t ex med den mycket omtalade skandalbilden från Ralph Lauren. Man blir rädd, finns det någon som vill se ut såder? Snälla, varför ska modellvärlden vara så "sjuk"?
Om alla modeller var friska, åt regelbundet, träna normalt och hade en normal vikt för sin längd hade alla vunnit på det. 
Jag kan inte komma på en enda anledning till att size 0 är 2000 talets ideal. Kan ni förstå det?

                                                  
Gemma Ward från Chanels S/S 07-visning, kallar ni henne tjock?


Varför ska man bokstavligen behöva se ut som en vandrande pinne för att duga inom modebranschen? 
Flippa Hamilton (vänster bilden)  accepterade inte denna retuschering utan klagade, och fick då sparken från Ralph Lauren. 

Kommentarer
Postat av: Karin

hur vågar jag vad? haha men gudk lipper du aldrig topparna då?:)

2009-11-13 @ 20:28:05
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: mia

det är verkligen sjukt!

2009-11-13 @ 21:14:24
URL: http://annamariafrida.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha angående ikea så är det ju som en enda stor lekplats:p

2009-11-13 @ 23:01:38
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Jenny

Jag håller med dig, det där är riktigt riktigt sjuk. Varför håller de på så här? Har läst om Ralph Lauren kampanjen och det är absurdt att de ska hålla på att retuschera så mycket.. Jag menar hennes huvud är t.o.m större än hennes midja....

2009-11-13 @ 23:34:42
URL: http://jennza.blogg.se/
Postat av: freja

dom där bilderna från ralph lauren är ju helt sjuka..

2009-11-14 @ 01:50:25
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Karin

hehe jag är kass påa tt sova riktigt länge.. men jag har så mkt jag vill göra så blir ledsen om dagen försvinner haha



trevlig lördag på dig:)

2009-11-14 @ 13:30:22
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0